Missie en Visie
Missie: Iedereen is gelijk, maar niemand is hetzelfde.
NoordRijk is de openbare basisschool binnen het IKC. Dit betekent dat iedere leerling vanaf 4 t/m 12 jaar welkom is, ongeacht de geloofs- of levensovertuiging van het gezin waarin zij leven. Tenzij ons schoolondersteuningsprofiel verheldert dat wij een kind niet de juiste ondersteuning c.q. het juiste onderwijs kunnen bieden.
Ons uitgangspunt is gelijkwaardigheid; anders zijn mag. We besteden ruim aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling (omgaan met jezelf en de ander) en aan het samenleven in een multiculturele samenleving.
Wij besteden aandacht aan alle maatschappelijke relevante onderwerpen. Deze vinden een plek binnen ons burgerschapsonderwijs, denk aan:, Eid-al-Fitr, Keti Koti en Lente Kriebels. Laatstgenoemde wordt opgenomen in de methode De Vreedzame School en is opdracht van het leerteam Burgerschap.
Visie
Als de leerlingen IKC NoordRijk verlaten zijn, ze klaar voor de volgende stap naar het voortgezet onderwijs. Tijdens hun jaren op IKC NoordRijk hebben wij de kinderen geleerd te geloven in hun mogelijkheden en te werken met hun eigen talenten. We bereiken dit door met plezier samen te leren, waarbij ouders een belangrijke plaats innemen.
Samenleren: Leren doe je niet alleen. Samen met de leerkracht en de andere leerlingen leren wij van en met elkaar. Hierdoor maken wij gebruik van elkaars talenten en zorgen wij samen voor een ideale leeromgeving.
Plezier: Plezier in leren betekent dat kinderen zich kunnen ontplooien. Dit lukt het beste in een veilige (leer) omgeving, die er is dankzij de goede samenwerking tussen leerkrachten, pedagogisch medewerkers, kinderen en hun ouders. Op die manier kunnen de leerlingen zich volledig ontplooien en kunnen wij “eruit halen wat erin zit”.
Ouders: Ouders zijn een belangrijke partner in ons Integraal Kindcentrum (IKC). Als educatief partner dragen zij actief bij aan de ontwikkeling van zowel hun eigen kind als ook van de andere kinderen van IKC NoordRijk. Dit zien wij terug in een actieve ouderparticipatie.